Fastighet
Månadens krönika

 

[an error occurred while processing this directive]

 

    Till hemsidan
Varje månad.. Fastighet - Januari 1998 .. tips i Fastighet
kan du läsa Fastighet - Månadens krönika, med kommentarer om bl a fastighetsbranschens närvaro på Internet.

Läs även tidigare krönikor:
December -97
November -97
Oktober -97
September -97
Augusti -97

 


Om du vill ha adresserna till de sajter som omnämns nedan - skicka ett e-mail till erik.dahl@constellator.se och ange 'Sajtadresser nov 97' som Subject, så skickar vi dessa utan kostnad.

Ett ännu bättre tips är att skicka ett mail, men med texten 'Sajttips' som Subject. I detta fall kommer du varje månad att få sajttips, inte bara rörande näringsliv och företagande, utan om det mesta som gör att du får ut maximalt av Internet.

MEDIABRANSCHEN PÅ INTERNET

 

De mediaföretag som de senaste åren har känt mest oro är de företag som arbetar med tidningsproduktion, och då i huvudsak dagstidningarna. Vecko- och månadsbaserade tidningar är en något annorlunda produkt som inte på samma sätt bör känna sig hotade av Internet (även om tendenser finns).

Vad som har hänt de senaste åren är att dagstidningarna på olika sätt har närmat sig Internet och möjligheterna att producera nyheter där. De största rikstäckande dagstidningarna finns idag representerade på Internet. I de flesta fall hittar du dessutom en rad övriga tidningar och/eller förlag på Internet. Innehållet för resp. medieföretag/tidning skiljer sig dock åt betydligt. Vissa utgår från sin tidning och lägger dessutom till funktioner som utnyttjar Internets styrka. Andra flyttar över större eller mindre delar av sitt tidningsinnehåll (eller motsvarande) till Internet. Slutligen finns det företag/medier som endast presenterar sitt företag/sin produkt. Möjligheter kan också finnas att via skärmen beställa en prenumeration.

Affärstidningarna har klarar övergången bra. Ta t ex en titt på Dagens Industris respektive IDGs sajter. Dessa två medieföretag har ett mycket stort antal besökare och tillhör Topp10 bland svenska sajter (eller i dess närhet).

Beträffande branschtidningar för fastighetsbranschen kan vi konstatera att dessa ligger ganska långt efter. Många av dessa har en lång väg kvar eftersom det tar en viss tid innan ens erfarenhet att Internet kan omsättas i någonting lönsamt. I allmänhet kan sägas att byggbranschen här ligger ett antal rejäla steg före fastighetsbranschen. Constellator är idag ensamma om att presenterara fastighetsnyheter på Internet.

Naturligtvis finns det rena Internet-baserade "tidningar", s k e-zines (förkortning av "electronic magazines"). Några rena fastighetstidningar finns inte, och endast ett fåtal med affärsinriktning. Ett par har privatpersoner som målgupp och påminner mer om månadstidningar. Det finns dock anledning att tro att denna typ av sajter kan komma att öka i framtiden, om än i relativt begränsad omfattning. Det finns också en hel del sajter, t ex sökmotorer och s k communities (Torget, Passagen etc) som serverar nyheter.

 

VARIFRÅN KOMMER INTÄKTERNA?


I princip betalar du för två saker: produktion av nyheter respektive distribution. Mediet kan dessutom ha intäkter från andra håll, främst från annonsörer (andra former kan vara t ex förlags- och seminarieverksamhet). På vilket sätt kommer Internet att förändra möjligheten för ett medieföretag att ta betalt? Och förändras kostnadsbilden? Hur ser konkurrensbilden ut mellan traditionella medier och nya?

Annonsintäkter är idag det dominerande sättet för mediaföretag att ta betalt för sin Internet-baserade nyhetsservice. Likheten med annonsfinansierade tidningar av typen Nöjesguiden, Gula Tidningen och Metro är tydlig. F n saknas i Sverige någon tidning som tar betalt för sina tjänster. Ett fåtal fackrelaterade mediaföretag, t ex Byggdok, har dock betalservice. På sikt kan man anta att fler företag kommer att ta betalt för sina tjänster. Prissättning måste då ske med beaktande av de priser som figurerar i tidningssammanhang.

Problemet här är i huvudsak två. Det första är den stora mängden information och antalet företag och privatpersoner som kan och vill publicera sig är mycket större på Internet än vid tidningsproduktion. Möjligheten att ta betalt blir därmed begränsad. Kan mediaföretaget dessutom attrahera annonsörer, så minskas incitamentet för att vilja eller behöva ta betalt av läsaren. Det andra är att konsumenterna ännu så länge saknar intresse för att ställa krav på de som publicerar informationen. Ett företag som kan öka sina intäkter tack vare prenumerationsavgifter får naturligtvis en ökad finansiell styrka. Detta kan i sin tur antas leda till en bättre mediaprodukt (t ex en websajt), något som läsaren i slutändan kan dra nytta av.

Förutsatt att den totala annonsvolymen inte ökar, torde Internet innebär en viss omfördelning av annonsörernas pengar. Vissa annonsintäkter till traditionella medier kommer att gå över till de som är Internet-baserade. De medier som förstått detta och anpassat sig därefter kommer att klara sig bäst. Redan idag finns företag som utnyttjar sådana kombinationseffekter. Ett sådant företag är Bonniers/Marieberg-koncernen, genom sin Internet-satning 25Timmar. Genom att kombinera sin vanliga tidningsproduktion med en Internet-satsning (och även delägande i TV4) har Bonnier/Marieberg givetvis full täckning oavsett vilket medium som får störst tyngd i framtidens medievärld. Notera också att en av de absolut största svenska sajterna idag är Aftonbladet. Kolla hur de i sin tidning hänsvisar till sin Internet-sajt och vice versa. Fler företag med liknande ambitioner är SVT respektive TV4.

 

VILKA ÄR VINNARNA OCH FÖRLORARNA?


De företag som med likartad utnyttjande av mediekombinationer kan bibehålla sin marknadsposition är sannolikt framtidens vinnare i mediabranschen. Om sen den totala volymen av annonsintäkter ökar, minskar eller är oförändrad är en annan intressant fråga som det finns anledning att återkomma till. Redan idag finns också en del mediaföretag på Internet som tar betalt av besökarna för att söka i sina arkiv. Denna typ av avgiftsbelagda tilläggstjänster lär växa.

Slutligen kan vi redan idag se mängder av exempel där mediaföretag samarbetar med andra populära sajter, t ex sökmotorer. Ett mediaföretag som på detta sätt får ytterligare exponering av sitt varumärke kommer säkert att öka i betydelsen, allra helst som fler och fler websajter kommer att ha likartat innehåll.

Till större delen kommer de traditionella medieföretagen att klara övergången till Internet. Några nya företag kommer att uppstå. Om dessa företag kan attrahera en stor mängd besökare, ta betalt för tilläggstjänster och dessutom vara en attraktiv samarbetspartner - då har vi där definitivt en vinnare.

Ta dessutom en titt på vad andra medierelaterade företag, t ex kabel-tv-bolagen gör. Här hittar du mycket intressant om vad som kan tänkas dyka upp i framtiden.

 

[Föregående]

Tips:

Skriv gärna ut denna text via Print-funktionen i din webläsare.

 
 
 
 



[Fastighet ! - Indexsidan] [Fastighet ! - Sajtkartan] [Fastighet ! - Föreslå en sajt]

[Fastighet ! - Topp100-listan] [Fastighet ! - Topp10-listan]

[Marknadsför dig!]

 

© Constellator Fastighetsanalys AB 1997.
Ev. frågor eller kommentarer till denna krönika kan lämnas till Constellator på mail-adress
erik.dahl@constellator.se.