Navigering
Hem
Sajtöversikt
Fastighetssajter


Diskussion
Ämnen
Senaste dagen
Senaste veckan
Trädöversikt

Dokumentation
Komma igång
Formatering
Felsökning
Discus' skapare

Funktioner
Nya inlägg
Sökfunktion
Kontakt
Min Profil
Administration

 

Click here!

 
Regler för 2:a handsuthyrning

Diskussionsforum: Bostadsmarknaden: Hyreslagstiftning - juridik: Regler för 2:a handsuthyrning

Av Helena tisdag den 08 oktober 2002 - 10.40:

Någon som vet vilka regler som gäller för 2:a handsuthyrning, på vilka grunder kan man hyra ut sin lägenhet?
Jag har hört att man har rätt att hyra ut sin lägenhet för att "prova på att vara sambo", under 1 år.
Vet någon om detta står någonstans, så man kan hänvisa hyresvärden till detta?

Av Eda tisdag den 03 december 2002 - 16.17:

Den lag som reglerar detta heter Jordabalken (SFS 1970:994), och är en rätt omfattade lag. De delar som rör hyreslägenheter finns i kapitel 12, och reglerna om andrahandsuthyrning i paragraferna 39-41.

Det exakta lagrum (§40) som din fråga rör lyder enligt följande:

"40 § En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i dess helhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.

Tillstånd skall lämnas, om

1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och

2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.
Tillstånd enligt första stycket skall begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. Lag (1998:146)."


Med "särskilda familjeförhållanden" åsyftas bl a just den situation som du beskriver.

Av maria söndag den 14 september 2003 - 16.29:

har hyr ut min lägenhet till min son enligt hyresvärden har jag begåt ett lag brot stämer det
taksam svar omg

Av Gittan torsdag den 01 juli 2004 - 18.14:

Jag och min man var nära att separera för sex år sen. Vi har förstahandskontrakt på en lägenhet dit jag skulle flytta. Vi separerade inte utan hyrde istället ut lägenheten svart i andra hand eftersom vi inte kunde lämna tillbaka lägenheten och få tillbaka vår köplats hos förmedlingen. Nu är vi påkomna och jag förstår att vi förlorar rätten till lägenheten men har vår andrahandshyresgäst någon besittningsrätt när han hyrt svart i alla år?

Tacksam för svar!


Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:  
Lösenord:
E-post:
Posta som "Anonym"