Fastighet
Månadens krönika
Till Indexsidan | ||
Varje månad.. | Fastighet - Oktober 1997 | .. tips i Fastighet |
kan du läsa Fastighet -
Månadens krönika, med kommentarer om bl a
fastighetsbranschens närvaro på Internet. Läs även tidigare
krönikor: Om du vill ha adresserna till de sajter som omnämns nedan - skicka ett e-mail till erik.dahl@constellator.se och ange 'Sajtadresser okt 97' som Subject, så skickar vi dessa utan kostnad. Ytterligare ett bra tips är att skicka ett mail, men med texten 'Sajttips' som Subject. I detta fall kommer du varje månad att få sajttips, inte bara rörande näringsliv och företagande, utan de mesta som rör dina möjligheter att få ut de mesta ur Internet. |
SAMLINGSPUNKTER
FÖR FÖRETAG OCH SVENSKT NÄRINGSLIV Att Internet expanderar och att så gott som samtliga företag på sikt kommer att ha egna hemsidor torde vara bekant för de flesta. Likaså att det finns en rad sajter med Constellators inriktning, att fungera som en resurs för företag. De flesta sajter är dock knutna till enskilda individer t ex företag, organisationer eller myndigheter. Men på samma sätt som för övriga medier, så finns det ett behov av att läsa mer om det som rör den egna branschen, likväl som att ha en plats att läsa nyheter eller läsa artiklar om speciella ämnen. Det finns många generella sajter, t ex Torget och Passsagen, men dessa är ju inte på något sätt (egentligen ganska lite) inriktade på företag. Nej, faktum är att det faktiskt inte finns några bra sajter som enbart är inriktade på att förmedla information och nyheter, eller på annat sätt fungera som en samlande punkt för företag i Sverige. Tittar vi under ytan så finns det en rad sajter som sammantagen ger en viss hjälp på vägen, men speciellt mycket hjälp får knappast ett företag, som söker allting på samma ställe. Låt oss istället titta på vad som erbjuds.
ADRESS-SAJTER Det finns ett flertal sajter där du kan leta efter företag med hjälp av företagets t ex namn, branschtillhörighet eller geografiska hemvist. Några allmänna adressregister som är kända sedan länge är t ex PAR (Postens Adressregister) och Telias Gula sidorna. Båda dessa finns på Internet, i PARs fall under beteckningen Bizbook. Det finns dock fler adress-sajter än så. Ett exempel på en bra alternativ till Gula sidorna är Yellownet. Uppbyggd på ungefär samma sätt är den ett minst lika intressant alternativ som sin konkurrent. Det finns faktiskt ytterligare två alternativ, Telias Emfas och Bonniers Stortele. Av dessa två är Emfas den mer intressantare av de två. På samma sätt som för Bizbook har du möjlighet att här komplettera och korrigera inlagda data, vilket kan var nog så viktigt. Du vill ju att dina kunder och leverantörer lätt ska kunna hitta dig. Det finns även en annan typ av adress-sajt, epost-sajter, som man i första hand använder då man söker efter epost-adresser. Dessa adress-sajter är inte på något sätt begränsade till företag, men bör ändå nämnas. Ett företag som vill vara tillgängligt bör definitivt överväga att åtminstone lägga in någon av sina epost-adresser till företaget i dessa sajter. Sökning kan t ex göras på företagsnamn, och en träff kan innebära att företagets epost-adress och/eller sajt-adress visas i en resultatbild. Resultat: fler besökare och kanske en lyckad uthyrning. Det två enda större epost-kataloger som finns i Sveriges är de som administreras av AU-System resp. Telia.
FÖRETAGSKATALOGER
(MED I VISSA FALL, REGISTRERINGSMÖJLIGHET) Här måste jag omedelbart göra dig som läsare besviken. Det finns faktiskt ingen bra, välfylld, strukturerad sajt med inriktning på företag i Sverige. I USA kan du hitta flera av denna typ, men i Sverige lyser de med sin frånvaro. Och faktiskt kan jag inte förstå varför. Räkna ihop antal företag i Sverige och du finner en målgrupp av betydande storlek, och dessutom en grupp med en större köpkraft än privatpersoner (i alla fall räknat per individ). Ett företag som åtminstone låter dig registrera din sajt är företaget Netguide. Deras sajt innehåller bl a en lista över företag är långt ifrån komplett, men tyvärr finns det få sajter som kan konkurrera med dem. Eftersom de erbjuder möjligheten att registrera sin sajt kan det finnas anledning att göra detta. Tyvärr är sajten inte ämnesindelad utan alfabetisk. Dessutom finns heller ingen sökmöjlighet vilket innebär att andra kommer att få svårt att hitta dig om de inte vet vad ditt företag heter. Tyvärr är m a o fortfarande de generella katalogsajterna SUNET och .se de viktigaste sajterna att registrera sig på. Mer inriktade på föreag är tex Homer - Business Net Pilot och Gateway to Sweden. I det senare fallet finns en geografisk uppdelning som gör att du kan söka dig ner från nationell nivå till kommunnivå och dessutom välja bransch. Fler alternativ kan vara t ex Företagsguiden, Sweden Open-line, Link to Scandinavia (på engelska) och NG24. Antal företag är dessvärre i de flesta av dessa fall få, och frågan är om vilken nytta man då har av att besöka dessa sajter. Notera att det i vissa fall kostar det en slant att registrera sig. Det finns en del europeiska sajter med registreringsmöjlighet, men varför finns det ingen svensk sajt som vill ta upp konkurrensen? För de flesta sajter ovan, som i många andra fall, sker uppdateringen av respektive register inte direkt med blixtens hastighet. Om du inte hittar dig själv i ett register som du anmält din sajt till kan det vara idé att skicka ett mail och höra efter hur det har gått med din registrering. I värsta fall får du anmäla din sajt på nytt, men gör inte detta utan att ha kontrollerat först. |
Tips: Skriv gärna ut denna text via Print-funktionen i din webläsare. |
Tips: På Internet finns många också många sajter som handlar om aktier och investeringar (venture capital) som är värda ett besök. Dessa kan hittas t ex via sökmotorerna. |
||
Åter till toppen | Fastighet! Oktober 1997 | .. tips i Fastighet |
INFORMATION OM
SVENSKA FÖRETAG OCH SVENSKT NÄRINGSLIV Dessa sajter kan grovt delas in i traditionella mediaföretag respektive sajter med information om svenska sajter (jag bortser i detta fall från sajter med inriktning på Sverige, där i och för sig näringslivsinformation kan finnas). Vill du läsa nyheter om svenskt näringsliv kan du välja mellan t ex CNN (hos Passagen), Dagens Industri, Finanstidningen, Affärsvärlden och Veckans affärer (även om det i det sista fallet inte finns så mycket mer matnyttigt på sajten än en bra sökfunktion för att läsa artiklar från äldre upplagor). Andra alternativ är t ex tidningen Entrepreneur och naturligtvis de större dagstidningarna. Bland några av de större sajterna som rör svenskt näringsliv och lite större företag finns främst Bolagsfakta och Företagsfakta. Du bör inte heller missa möjligheten att läsa om svenska företag via något av de inkasso-företag som finns på webben, t ex UC och KreditFakta. Ett alternativ till dessa är Kreditmannaföreningen i mellan-Sverige som har en relativt uppmärksammad sajt.
BRANSCHORGANISATIONER Det finns några organisationer som bör uppmärksammas i detta sammanhang. Om vi utesluter arbetsgivarorganisationerna så finns det dock inte så många övergripande näringslivsorganisationer att besöka. Går vi ner på branschnivå börjar det att hända lite. Både Fastighetsägareförbundet och Byggentreprenörerna har egna sajter som, åtminstone i Byggentreprenörernas fall, är värt ett besök. Men på det generella planet så är nog Företagarnas Riksförbund samt Industriförbundet nog de enda organisationerna som det finns anledning att titta in hos. I dessa fall kommer du inte heller att få speciellt mycket fakta och analyser i din hand. Dessa organisationer är ju i första hand opinionsstyrda, dvs försöker att påverkar politiker och andra att röra sig i en viss riktning, till nytta och glädje för medlemmarna. Ändå kan det finnas anledning att hålla sig ajour med vad som händer hos dessa organisationer, eftersom de ju ändå ger en kompletterande bild av vad som händer i näringslivet idag.
MYNDIGHETER
OCH OFFENTLIGA ORGAN De flesta kommuner finns på Internet idag. Dessa har precis som IRL ("In Real Life") ett intresse av att marknadsföra sig. Detta inbegriper intresset för att locka till sig nya företag och/eller att behålla de som redan etablerat sig. Med största sannolikhet har även din kommun en eller flera sidor med förteckningar över de företag som finns i kommunen. På dessa listor finns det i allmänhet en möjlighet att registrera sin sajt, alternativ föreslå att den läggs till i lämplig förteckning. Om ingen av dessa möjligheter erbjuds finns det ingenting som hindrar dig att skicka ett vanligt mail och be om att få hamna på någon av listorna. Som vanligt gäller också att det i vissa fall saknas en lämplig kategori att läggas in under. Skulle så vara fallet går det alltid att föreslå att den som sköter registret skapar en ny rubrik där ditt företag kan läggas in. På kommunala sajter kan det även finnas information som kan vara av intresse att läsa. På läns- och landstingsnivå finns å andra sidan inte mycket att hämta för svenska företag. Regeringens och riksdagens sajter har något mer att erbjuda, men är ju i första hand en mötesplats för information och diskussion om politik och lagstiftning. Eftersom utredningar och lagförslag ändå påverkar företag och företagsklimatet i Sverige, så bör du dock åtminstone 1 gång surfa in på dessa båda och bilda dig en uppfattning om vad som föreslås och vad som komma skall. Om du har tur hittar du någonting som du kan ha glädje av att känna till. F n väntar vi ju på den bostadspolitiska propositionen som skulle komma under hösten. Nu lär den komma under våren istället (eller rentav ännu senare?!). Eftersom fastighetsinveseringar är långsiktiga så kan händelser i regering och riksdag vara intressanta att studera på ett tidigt stadium. Till saken hör å andra sidan att det som sker på dessa platser inte behöver studeras dagligen. Om du återkommer till Constellators sajt med jämna mellanrum så lär du inte missa något av vikt. Allting av intresse för fastighetsbranschen vad gäller nyheter, lagar etc. publiceras på sajten så fort det finns ett material att lägga upp.
SAMMANFATTNING Så hur är läget för företagsinformation på Internet - bra eller dåligt? Svaret är kanske - båda ja och nej. Till det som är dåligt är att det saknas möjlighet att registrera sin sajt i ett övergripande företagsregister. Både .se och SUNET är tyvärr otillräckliga i detta avseende. I .se's fall kan dock nämnas att de har viss publicering av nyheter (se t ex Ekonomi-kanalen). Men omfattningen och utformningen har f n ett relativt begränsat värde. Förhoppningsvis kommer .se att kontinuerligt att bli vassare, så nog finns ett åtminstone ett visst ljus i mörkret. Beträffande nyheter och analys, så ligger traditionella media (tidningar och etermedia) bra till. Om du tittar på vad dessa sajter erbjuder för information så får du en tillräcklig överblick för att kunna hänga med. Längre analyser och bakgrundsreportage saknas dock fortfarande. Ett plus dock för att man i en del fall ändå kan söka i äldre nummer av tidningarna. Dessutom erbjuda ett par sajter möjlighet att beställa årsredovisningar som, åtminstone ibland, kan ha ett rätt stort informationsvärde. Den riktigt stora, härliga näringslivssajten finns ändå inte. Vill du hålla dig uppdaterad, registrera din sajt etc. får du dessvärre knalla runt bland flera sajter. Det vore ju rätt uppfriskande om det redan nu hade funnits någon sajt som, utan kopplingar till traditionella media, kunde innehålla det som idag ligger utspritt. Men kanske - om några år har säkert någon tagit fasta på detta behov. |
Tips: Varför inte ta en titt på t ex Hyresgästernas riksförbund och föreningen Svensk Handel? (här ingår t ex fd Köpmanna- förbundet) |
|
Tips: Det kan även finnas intressant information hos t ex PRV och Riksskatteverket. |
||
[Fastighet ! - Indexsidan] [Fastighet ! - Sajtkartan] [Fastighet ! - Föreslå en sajt]
[Fastighet ! - Topp100-listan] [Fastighet ! - Topp10-listan]
© Constellator Fastighetsanalys
AB 1997.
Ev. frågor eller kommentarer till denna krönika kan lämnas
till Constellator på mail-adress erik.dahl@constellator.se.