|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Räntebidrag med nuvarande regler samt enligt förslag | |||||||
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
Räntebidrag (nuvarande) | 26.700 | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Räntebidrag enl prop | 26.700 | 17.600 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fastighetsskattens inverkan på samma fastighet | |||||||
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
Fastighetsskatt | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 61.000 | 61.000 | 61.000 |
Så länge man inte ser över fastighetsskattesystemet är de andra åtgärderna mest ett slag i luften.
.
.
En särskild delegation tillsätts som kommer att bedöma från fall till fall vilka åtgärder som är mest lämpade för de kommuner som kommer att söka stöd.
Om statligt stöd blir aktuellt ska det lämnas på sådana villkor att statens kostnader minimeras.
BKN (Statens Bostadskreditnämnd), ges rätt att utfärda kreditgarantier för lån som en kommun tar upp för att kunna fullgöra sina åtaganden för boendet.
En kommun med svag ekonomi kan under vissa förutsättningar erbjudas att få sina borgensåtaganden till förmån för bostadsrättsföreningar avlösta, erbjudandet kan innebära att staten lämnar en kreditgaranti upp till samma belopp dock högst 99% av det pantvärde som fastställts i bostadslåneärendet.
.
.
.
.
Som avslutning kan man konstatera att de förslag som lagts inte kommer att öka sysselsättningen inom byggbranschen något nämnvärt. Man fortfarande inte löst de stora frågorna, fastighetsskatten och ett långsiktigt bostadspolitiskt förslag. Många av de förslag som lagts kommer att finansieras inom ramen för redan beslutade åtgärder, det är inte nya friska pengar som sätts in.
Man fortsätter med att sätta in små punktinsatser på vissa områden. Detta leder ofta till den ryckighet som man inom branschen vill komma bort ifrån.
Som ett exempel kan nämnas stödet till förbättring av inomhusmiljön i bostäder och lokaler, eller det extra statliga stödet för förbättring av bostadshus. Dessa stöd ramfördelades på respektive län och tog ganska snart slut. När ansökningstiden och färdigställandetiden gått ut visade det sig att man fått pengar över som sedan omfördelats till investeringsbidrag för studentbostäder, vilket knappast är en sysselsättningsfrämjande åtgärd då stödet går till orter eller regioner där man förmodligen skulle byggt dessa bostäder oavsett bidrag eller inte.
.
.
Mars -98
Christer Lindén,
CLN Fastighetsekonomi
christer.linden@clnfastighetsekonomi.se
© Constellator Fastighetsanalys AB 1998