Den proposition som nu
lagts är att betrakta som en mycket svag proposition,
där man ännu inte har presenterat några riktigt
långsiktiga bostadspolitiska mål. Mycket av det som
presenterats har funnits med i tidigare utredningar som
även dessa har varit mycket magra med mest kosmetiska
ändringar av nuvarande system.
Det mest förvånansvärda är att man i propositionen
inte tagit med förändringar av
fastighetsskattesystemet, utan avser att tillsätta en
parlamentarisk grupp som utreder detta. Man har tydligen
inte förstått att nuvarande system för
fastighetstaxering inte stämmer överens med
verkligheten. Och att detta är en stor bromskloss när
det gäller initiativ till nya investeringar.
I en stor del av landet är det så att fastigheternas
taxeringsvärden är alldeles för höga i förhållande
till fastigheternas marknadsvärden. För en fastighet
med ett taxeringsvärde på 6.000 kr/m2 motsvarar
fastighetsskatten ca 680 kr/månad för en lägenhet på
80 m2. Med ett mer relevant taxeringsvärde hade denna
kostnad varit 100 150 kr/månad lägre.
I nedanstående text lämnas endast korta kommentarer
till varje förslag.
.
.
Skattereduktion för
byggnadsarbete på bostadshus.
Förslaget bygger på att man
förlänger tidsperioden för skattereduktion till den 31
mars 1999, samt att man höjer underlaget för avdrag.
Redan tidigare har det funnits vissa frågetecken som man
fortfarande inte rett ut. Bl a på orter med en stor del
tomma lokaler där man kunnat bygga om dessa till
bostäder har man inte kunnat utnyttja skatteavdraget
eftersom det inte funnits något taxeringsvärde för
bostäder tidigare. (Däremot kan man få skattereduktion
om man bygger om bostäder till lokaler då det funnits
ett taxeringsvärde för bostäder innan åtgärden
vidtagits). Vidare finns det ett antal fastighetsbolag
med egna anställda, om dessa utför arbeten så är
dessa inte berättigade till skattereduktion då dessa
inte utförts av arbetskraft med F-skattesedel.
.
.
Vissa ändringar av reglerna
för räntebidrag
(Danellsystemet)
Den föreslagna ändringen av
formeln för framräknandet av bidragsunderlaget justeras
så att tyngdpunkten förskjuts vad det gäller
bidragsunderlagets storlek i förhållande till
lägenheternas yta, d v s att riktigt små lägenheter
gynnas inte längre av ett extremt högt bidragsunderlag.
Den allvarligaste missen är att man fortfarande inte
rättat till reglerna som gäller vid ombyggnad av hyres-
och bostadsrättshus som klassas som småhus. Hyres- och
bostadsrättshus som är byggda som marklägenheter kan
inte få något stöd utom skattereduktion för
byggnadsarbeten. I dessa fall jämställs dessa med
egnahem.
Det mest riktiga hade varit att behålla de gamla
reglerna som sa att upplåtelseformen skulle styra
eventuella räntebidrag.
.
.
Statliga kreditgarantier
Inga kommentarer för närvarande
.
.
Bidrag till
bostadsinvesteringar som främjar
ekologisk hållbarhet
Regeringen föreslår att man vid
ny- och ombyggnad ska lämna ett investeringsbidrag till
investeringar som främjar ekologisk hållbarhet med upp
till 2.000 kr/m2 bruksarea ovan mark upp till 35 m2 /
lgh, med en årlig ram på 250 miljoner kronor.
Bidraget är till för att man ska införa kvaliteter
som inte direkt kan förräntas av fastighetens ägare.
Stödet bedöms kunna lämnas fr o m år 2000.
Det är svårt att kommentera detta förslag då man
inte närmare preciserat vilka ekologiskt hållbara
åtgärder man avser.
Men tanken på att ha en årlig ram på 250 miljoner
kr gör att man befarar samma utveckling som man sett
tidigare när rambegränsade stöd använts, och det är
att blir en allmän rusning med ansökningar som avser
projekt som kanske inte ens kommer igång. Jag menar inte
att man ska ha obegränsade medel, bara att man
bestämmer sig redan från början låt oss säga tre år
och 750 miljoner kr och samtidigt gör en utvärdering
efter två år.
|